Het is niet zo'n punt om een zijspan aan je motorfiets te schroeven, maar 't is een heel ander verhaal om een combinatie te bouwen met goede rij- en stuureigenschappen. Ed Pols stak een hoop tijd en energie in het ontwerpen van zijn MOTURIST zijspannen en in het verzinnen van oplossingen om zijn combinaties veilig en comfortabel te maken en een plezier om te rijden. Toen ik een Moturist P1 aan mijn Moto Guzzi California II koppelde, heb ik meteen een aantal noodzakelijke modificaties aan mijn motor aangebracht. Verder maakte ik een aantal aanpassingen om mijn span geschikt te maken voor het betere lange-afstandsreizen (zeg maar om veel bagage te verslepen). De meeste wijzigingen werden door Ed Pols ontworpen en hij leverde ook het merendeel van de benodigde onderdelen. In februari 1983 logeerde ik een weekje bij een kennis in Amsterdam en in die tijd deed ik het grootste deel van het werk in de zelfsleutelruimte van Ed Pols’ motorzaak MOTORTOER. Ik zou die klus niet hebben kunnen klaren zonder de hulp en adviezen van Ed en zijn medewerkers, maar ook veel van zijn klanten en bezoekers hebben een steentje bijgedragen aan het welslagen mijn mijn span. Ik heb niet alleen enorm veel geleerd gedurende dat ene weekje, maar ik had ook een fantastische tijd waaraan ik nog steeds met veel plezier terugdenk. Daarom draag ik deze website op aan Ed Pols en al die mensen bij MOTORTOER die me hielpen een geweldig span te bouwen, en die zo een niet geringe bijdrage hebben geleverd aan mijn persoonlijk welzijn, veiligheid en mijn algehele plezier in het leven. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hier onder volgt een lijst van modificaties aan mijn Moto Guzzi Cali II: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Om de naloop van het voorwiel te verkleinen werden de voorvorkpoten m.b.v. twee aluminium platen en twee hulp-pijpen 40 mm naar voren verplaatst. Tevens werden de poten enkele mm’s verder uit elkaar geplaatst zodat de originele remklauwen konden worden gebruikt ondanks de kleinere diameter van de nieuwe velgen (zie punt 6 & 7 hier onder). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zie ook deze homepage van een bevriend Guzzi-Velorex span (klik op "voorvorkaanpassing"). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) De voorvering werd verbeterd d.m.v. “lucht ondersteuning”: de binnenpoten werden hard-verchroomd, er werd een dubbele set oliekeeringen geplaatst, de vorkkappen werden doorboord en voorzien van schroefdraad waarin luchtnippels werden gedraaid die met elkaar en met een ventiel werden verbonden ). Om de binnenpoten te beschermen werden rubber beschermings-balgen aangebracht. 3) Er werden stijvere schokbrekers geplaatst. 4) Een instelbaar Kawasaki steurdempertje werd geïnstalleerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) Achter werden de veren en schokbrekers vervangen door een stel S & W Marc III's. 6) De 18 inch gietwielen werden vervangen door 15 inch spaak wielen (Moto Guzzi velgen, RVS spaken & technisch verchroomde stalen velgen). Banden: voor 125 X 15 (Fiat Topolino diagonaaltje), achter een Pneumant 125RS15 (een tamelijk stijf radiaaltje). 7) De voorste steekas werd vervangen door een langere. 8) Om de zijspan verlichting eenvoudig te kunnen aan- en afkoppelen werd een aanhangwagen stopcontact in de bedrading van de Guzzi opgenomen. 9) In het integrale Moto Guzzi remsysteem werd een hydraulische aansluiting met kogelafsluiter opgenomen, waardoor de zijspanrem eenvoudig kan worden aan- en afgekoppeld. 10) Er zijn vijf bevestigingspunten gemaakt voor het zijspan. Onder zijn er zijn twee kogelaansluitingen: één op een klein hulpframe voor de voorste motorsteun, de tweede op een zware stalen plaat die vlak achter de hoofdstander is bevestigd en die zijdelings is afbesteund met een zware platstaal strip. Als bovenste zijspansteunen zijn drie platte oogbouten aan de motorfiets bevestigd; één aan de voorste valbeugel, één aan het frame voor-onder het zadel en één aan de achterste valbeugel. 11) Het bovenste bevestigingspunt van de achterste valbeugel werd versterkt om de krachten van de zijspanbevestiging te kunnen opvangen. 12) Er werden een olietemp- en oliedruk-meter geïnstalleerd. 13) Het huis van de achterwielaandrijving werd voorzien van ontluchting: gaatje geboord in de vulplug, draad getapt, luchtnippeltje erin geschroefd en een S-vormig gebogen slangetje erop aangesloten. 14) Het luchtfilterhuis werd vervangen door twee K&N filters. 15) De accu verhuisde naar de zijspan-kofferbak en werd aan de motor aangesloten m.b.v. 200 Amp (las-)kabels met snelkoppelingen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
IK ZAL Z.S.M. MEER FOTO'S TOEVOEGEN. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klik hier voor mijn Moturist eigenaars pagina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lees hier over de restauratie van dit span | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terug naar de eigenaren pagina | Click here for the English version of this page | |||||||||||||||||||||||||||||||||
START | HOME |