Het Moturist START zijspan van Jaap Luyten
BMW R100/7 - Moturist © Jaap Luyten Jaap Luyten
Jaap Luyten uit Hoogeveen kan met recht tot de Groot-Touristen worden gerekend: hij reed ruim 400.000 km met zijn BMW - Moturist combinatie.  Het is dan ook niet erg verbazend dat zijn span in de loop der jaren een groot aantal aanpassingen onderging.
Jaap Luyten
Jaap Luyten's BMW R100/7 - Moturist "P3", ca. 1989
Moturist inlegvel kentekenbewijs © 1979 - Jaap Luyten
Jaap Luyten’s Moturist Historie:

Toen Jaap Luyten in 1979 nog in Amsterdam woonde, kocht hij voor ongeveer Hfl 4000,= een Moturist zijspan (frame nummer MT78019) bij Ed Pols. In het begin reed hij met alleen één kuipstoel er in, omdat zijn vrouw er met baby en hond in zat. Later plaatste hij er nog twee zelf gemaakte kuipstoeltjes bij, zodat er drie kinderen in het zijspan konden zitten. Daarmee was de bak effectief omgebouwd tot een P3. Langs de zijkanten werden plexiglas ramen gemaakt in een aluminium frame, een skay dakje zorgde voor afdichting van boven.

Omdat het span Jaap’s enige vervoermiddel was, maakte hij er voor de winterperiode verwarming in. Deze bestond uit een tweetal grote molton dekens, waar 12 volts weerstands draad in genaaid was die in een dashbordje kon worden ingeplugd. Het gaf in de winter ruim voldoende warmte om met de kinderen door te kunnen rijden. De temperatuur in de bak werd een kleine 20° C.
Inlegvel kentekenbewijs, framenummer MT 78019
BMW R100/7 - Moturist © Jaap Luyten Jaap liet de hele combinatie in één kleur spuiten, een kleur bruin van de toenmalige DAF 66. Uiteraard kreeg zijn combinatie door de motorvrienden al snel de bijnaam "Vlaflip" toebedeeld. In eerste instantie hing de bak aan een BMW R60/6, die Jaap in 1974 nieuw gekocht had. Om wat meer vermogen ter beschikking te krijgen werd na ca. 150.000 km het 600 cc blok vervangen door een 1000 cc R100/7 blok. Ook de versnellingsbak is vervangen door één uit een R100/7. Alleen de cardan bleef van de /6. In totaal heeft Jaap een dikke 400.000 km met deze combinatie weggestuurd. Spectaculair, zeker voor die tijd!

In het begin reed Jaap met Metzler Blok K banden op de motor, die speciaal voor zijspan gebruik zijn gemaakt. Later werden EML 15" wielen aangeschaft, omdat de Metzler banden toch wel érg snel sleten. Om deze gespaakte velgen konden nl. de banden van een Citroën Diana worden gemonteerd, die gingen veel langer mee.
Voor zo'n "Vlaflip" zijn de kleintjes altijd wel te porren (ca. 1989)
Ergens in 1981 heeft Jaap - door toedoen van een onoplettende automoblist - de combi total-loss gereden. Hij heeft toen van zijn BMW dealer (Ruud Ottenhoff uit Amsterdam) een frame met kenteken gekregen. Daarmee werd de combinatie weer opgebouwd, aan de bak zelf mankeerde niets. Het span moest opnieuw voor de keuring en kreeg hij een nieuw kenteken.

Jaap heeft deze combinatie nog steeds in zijn bezit, alleen is het span nu "in ruste". Momenteel rijdt hij met een EML/GL 1500 zijspan combinatie, dat is natuurlijk niet te vergelijken met het zijspan rijden van toen. Maar ja, schrijft Jaap, een mens wordt wat ouder enzo…...
BMW R100/7 - Moturist © Jaap Luyten
Nog even en ze rijdt ermee weg.....
Guzzi 1000 - Moturist © 1981 - Jaap Luyten
Op deze foto is duidelijk te zien hoe de plexiglas ramen zijruiten werden gemaakt in een aluminium frame (het zijspan was hier tijdelijk aan een Moto Guzzi gekoppeld, ca. 1981).
Foto's © Jaap Luyten
Klik hier om Jaap een bericht te sturen
Klik voor de Nederlandse startpagina Click for English language home page
Click here for the English version of this page
Terug naar de eigenaren pagina
Klik voor de Nederlandse startpagina Click for English language Moturist HOME page
START HOME