Moto Guzzi Club Nederland Landmark Rally | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het doel: lekker toeren door Europa. Het middel: tussen 1 maart en 23 november 2007 een aantal geselecteerde landmarks bezoeken en met de gebruikte motorfiets op de foto zetten. De rally is uitgezet door de Toer Commisie van de Moto Guzzi Club Nederland. In totaal zijn 114 landmarks gekozen; 25 in Nederland, 10 in België, 1 in Luxemburg, 23 in Duitsland, 40 in Frankrijk, 13 in Zwitserland en 2 in Italië. Ik ga proberen de Nederlandse landmarks allemaal te bezoeken, in combinatie met bezoekjes aan ver weg wonende familie en vrienden en motor- en MGCN evenementen. Verder lijkt het me aardig om in de andere landen elk minstens één landmark te bezoeken, maar ja, de weg naar één landmark in Italië kan voeren langs een heel stel in de andere landen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met deze twee motoren hoop ik zoveel mogelijk landmarks te bezoeken. Het zijn een Nuovo Falcone bj. 1969 en een V7 850 California bj. 1971. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 maart, donderdag 's Ochtends geprofiteerd van het stralende weer en met een straffe wind in de rug binnendoor naar Appingedam getoerd om daar m'n eerste landmark te scoren, de hangende keukens boven het Damsterdiep. Terug langs datzelfde Damsterdiep, prachtig kronkelweggetje tot Ten Post. 't Falcoontje moest er hard voor werken tegen de, over het Groninger land razende, inmiddels haast tot stormkracht aangewakkerde wind. Totaal 65 km uit en thuis, de eerste 10 punten |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 99: de hangende keukens van Appingedam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 maart, zondag Rond het middaguur vertrokken, het weer is fris en mistig, maar droog. Vandaag wil ik mijn moeder in Assen bezoeken, niet zover van mijn woonplaats Groningen, maar daar is wat aan te doen. Eerst maar eens naar Roden, het geboortedorp van Hindricus Scheepstra, de schrijver van Ot en Sien. Daaraan wordt herinnerd door een beeldje vlak bij Roden's speelgoed museum " Kinderwereld" . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 91: Ot en Sien, Roden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verder gaat het, door de Norgerholt, Nederlands laatste restje oerbos, langs het gevangenisdorp Veenhuizen met zijn strokasteel, via het Fochteloërveen naar Appelscha, dan over Frederiksoord en Steenwijk naar Steenwijkerwold, waar ik het tweede landmark van vandaag op de foto kan zetten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strokasteel bij Veenhuizen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 107: de watertoren van Steenwijkerwold | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
het Fochteloërveen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inmiddels is de mist opgetrokken, begint de zon door de bewolking te breken en snort het Falkoontje tevreden, als een reusachtige kat. Ik besluit nog niet naar Assen te rijden, maar eerst langs de Weerribben, het stadje Blokzijl en Emmeloord naar Urk te toeren voor het derde landmark van de dag: de vuurtoren. Ook even gestopt bij het monument voor de omgekomen vissers van Urk. Een indrukwekkende lijst namen van ruim 350 mensen, soms een heel rijtje uit hetzelfde gezin, soms jongens van amper 8 jaar oud, daar word je toch wel even stil van. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Urk, monument voor omgekomen vissers | LM 92: de vuurtoren van Urk | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van Urk gaat het langs Schokland en Vollenhove terug naar Steenwijk, om langs Diever en Smilde naar Assen te toeren, alwaar ik de namiddag mijn mamaatje nog gezelschap kon houden, om daarna om een uur of zeven 's avonds voldaan in Groningen terug te keren. Vandaag gereden: 242 km, totaal in deze rally: 307 km, vandaag 30 punten, totaal 40. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 maart, zondag Vandaag een wat vroegere start gemaakt dan vorige week, om 10:40 uur vertrokken voor een rondje door Friesland en West-Friesland. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanaf Groningen naar het Noordwesten, richting Lauwersoog. Dan via de Lauwerssluizen naar Noord Friesland, voor de eerste landmark: de Vrouwbuurtstermolen van Vrouwenparochie. Dan over allerlei Friese binnendijkjes naar de tweede landmark van vandaag, het stadhuis van Bolsward. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 94: de Vrouwbuurtstermolen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Lauwerssluizen, op de grens van Groningen en Friesland | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanaf Bolsward toch maar stukje snelweg gepakt, per slot heb je over de Afsluitdijk geen keus. Zo snel mogelijk na het passeren van de Stevinsluizen de binnenwegen weer opgezocht, richting Schoorl, om daar de tweede molen van vandaag te fotograferen: de korenmolen "Kijkduin". Het blijkt op zondag bomvol te zijn in Schoorl en ik ben er heel wat meer tijd kwijt dan verwacht. Daarom besluit ik vandaag nog één landmark op te zoeken en dan terug te keren naar huis, i.p.v. een rondje Zuiderzee via Zeewolde, zoals ik eigenlijk van plan was. Dus vanuit Schoorl dwarsdoor Noord-Holland gestoken naar Medemblik voor een plaatje van het laatste landmark vandaag, het Stoommachinemuseum, gevestigd in het oude stoomgemaal van Medemblik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 95: Stadhuis van Bolsward | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daarna gaat het voor de tweede keer vandaag over de snelweg, we ruiken stal, mijn Cali en ik, en in een klein anderhalf uur denderen we voldaan terug naar Groningen.
Vandaag gereden: 441 km, totaal deze Landmarkrally: 748 km. Weer 40 punten erbij, dat brengt het totaal op 80. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 105: molen Kijkduin, Schoorl | LM 104: Stoommachine museum Medemblik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 maart, dinsdag Vanmorgen ter voorbereiding op het voorrijden van de Motor-Forum Ouwe Brikken Tour van a.s. zondag alvast 2/3 van de geplande route gereden, om de toestand van de wegen -vooral de onverharde- te checken en te zien of er geen stremmingen, omleidingen en/of versperringen zijn opgeworpen. Daarbij ook nog een landmark gepasseerd waar de route toevallig langs voert: LM 90, het hunebed van Loon. Vandaag 185 km gereden, totaal deze LMR: 933 km, 10 punten erbij, totaal 90. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 90: het hunebed van Loon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 maart, donderdag In het kader van de voortgaande voorbereidingen van de Motor-Forum Ouwe Brikken Tour van a.s. zondag, heb ik vandaag de resterende 1/3 van de geplande route gecheked. Meteen maar een tourtje langs m'n tiende landmark aan vast geknoopt en LM98 op de foto gezet: het bezoekerscentrum van de vesting Bourtange. Vandaag 222 km gereden, totaal deze LMR: 1155 km, weer 10 punten, totaal 100. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 98: bezoekerscentrum Bourtange | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 maart, zaterdag Een dagje getoerd door het Duitse Emsland. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eerst binnendoor via Veendam en Bellingwolde naar de grens, dan door Rhede, Weener en Leer naar LM 35: het Biker Motel in de buurtschap Holtgast. Na het maken van de foto's word ik warm en hartelijk onthaald door de waardin en enkele vroege gasten. Kom erbij zitten, koffie? en maar kletsen, ze praat extra plat in de gedachte dat een Nederlander dat gemakkelijker verstaat dan "hoog-duits". Ze is verrast dat het Biker Motel als landmark is aangewezen en oppert meteen de mogelijkheid weer eens een Moto Guzzi treffen te organiseren. Als ik een half uurtje later vertrek wordt er buiten hard gewerkt om de terrassen klaar te maken voor een druk weekend. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 35: het Biker Motel Holtgast | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verder gaat het, een km of 40 noordwaarts naar Aurich, hoofdstad van Ost-Friesland. Daar ligt LM 34: Schloss Aurich, gebouwd in 1852 en nu zetel van het “Landgericht” en een aantal regionale overheidsdiensten. ’t Is gemakkelijk te vinden, maar iets lastiger te bereiken door éénrichtingsverkeer, voetgangerzones en zaterdag-drukte, toch zijn de foto’s al gauw gemaakt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vandaag 423 km gereden,
totaal deze LMR: 1578 km, vandaag 30 punten verzameld, totaal 130. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 34: Schloss Aurich | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 april, goede vrijdag
Tijdens het paasweekend houdt de Guzzi Club haar openingstreffen in het Brabantse St Antonis. Een ideale gelegenheid om nog wat landmarks te bezoeken. De heenreis voert via Losser, Terborg, het Duitse Xanten en Venlo. Het gaat allemaal met korte etappes via binnenwegen, ideaal voor een reisje per Nuovo Falcone. Ik vertrek om 8.15, het is koud en mistig, maar droog. Het begint met een recht-toe recht-aan ritje van zo'n 140 km, bij Schoonebeek het land uit, langs het Duitse Emlichheim, en bij Ootmarsum het land weer in, om 11.00 uur sta ik bij de oude steenfabriek van Losser. Een aardige heer is bezig met onderhoud, hij laat me het terrein op en geeft uitleg over de fabriek en de bijzondere klei bij Losser die direct na het delven gebakken kan worden en niet eerst een tijd hoeft te "rijpen". Een half uurtje later vervolg ik m'n reis, weer wat wijzer en voorzien van folders en prijslijsten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 106: steenfabriek de Werklust bij Losser | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verder gaat het naar Terborg in Gelderland. 't Is maar 75 km, maar ik doe er toch dik anderhalf uur over. 't Gaat allemaal niet zo hard met het Falcoontje. Bovendien wordt het verkeer steeds drukker. De foto's zijn snel gemaakt en ik rij na een korte pauze voor de tweede keer vandaag richting Duitsland, naar de ruine van het Romeinse amphitheater van Xanten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Net als vanochtend is er ook nu bij het passeren van de grens tussen Nederland en Duitsland een opvallend verschil in verkeerdrukte. Hoe is het toch mogelijk dat alleen een denkbeeldige lijn zo'n verschil kan maken?! Hoe dichter ik Xanten nader, hoe meer motorrijders ik tegen kom en hoe minder ze groeten. Ik ben hier voor 't eerst van mijn leven en wist niet dat het zo'n populair gebied was voor motorrijders. De ringweg rond het gebied waarop het oude amphitheater ligt, is het speelveld voor hele drommen wannabe coureurs. Ik maak maar gauw m'n foto's en dat ik weg kom richting Venlo. Daar staat het laatste landmark vandaag, de oude verkeerstoren van het voormalige vliegveld dat tijdens WO II ten oosten van Venlo dwars over de grens gebouwd was. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 96: kasteel Wisch in Terborg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geen landmark, wel grappig, precies op de grens bij Arcen een kleine file, voor asperges, makrelen en frites! | LM 100: de verkeerstoren van wat eens het vliegveld van Venlo was | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 38: links van de motor is nog net de ruine van het Romeinse amphitheater van Xanten te zien | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tegen half zes kom ik, moe maar voldaan, aan op de camping "Urena" in St Antonis waar al een behoorlijk aantal Guzzi-rijders hun tentje hebben opgeslagen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 april, zaterdag
Vandaag hebben de verschillende commissies van de Guzzi club een presentatie in de zaal van de camping, uiteraard wil ik dat allemaal eerst eens uitgebreid bekijken voordat ik 's middags nog een ritje ga maken voor twee landmarks in de buurt: het kasteel Croy bij Aarle-Rixtel en de nogal mysterieuze toren "de Tomp" in de bossen bij het Belgische Achel. Er waren wat jongens bezig met de voorbereidingen voor een feestje, ballonnen ophangen, kratjes pils in de het riviertje hangen ..... één van hen was zo vriendelijk een fotootje van me te maken. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MGCN openingstreffen in St Antonis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 102: kasteel Croy bij Aarle-Rixtel | LM 5: de Tomp bij Achel | MGCN openingstreffen, presentaties (in opbouw) van de verschillende club-commissies | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 april, 1ste paasdag Voor mij zit het treffen er weer op. Op terugweg naar Groningen heb ik nog twee landmarks gescoord: kasteel Duurstede en de Obelisk van Zeewolde. En passant een vergelijkend prijsonderzoek kunnen doen naar diverse veerpontjes. Het Maasveertje Megen-Appeltern was het goedkoopst (90 c), gevolgd door het veertje over de Lek bij Wijk bij Duurstede (1 Euro), verreweg het prijzigst was het pontje over het Zwarte Water bij Genemuiden (1,90 Euro). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dit weekend heb ik 858 km gereden, dat brengt het totaal deze LM rally op 2436 km. 'k Heb 8 landmarks gescored, goed voor 85 punten, het totaal is nu 20 LM's en 215 punten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 93: de Obelisk van Zeewolde | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 108: kasteel Duurstede in Wijk bij Duurstede | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 april, dinsdag
Vanmiddag een rondje om Utrecht gereden. Eerst langs tientallen ophaalbruggetjes naar het Zuid-Hollandse Nieuwkoop, voor een foto van de toren van het Hooge Huys. Ik vervolg mijn route door het veenweiden gebied naar de Reeuwijkse Plassen. Aan de rand daarvan ligt de boederij Wiltenburg, die gesierd wordt door een monumentale toegangspoort met de tekst: "Quam parva nulli cedo" (al ben ik klein, ik wijk voor niets). Het schijnt een restant te zijn van de dubieuze "hoge heerlijkheid" Wiltenburg, die -ondanks dappere woorden- toch voor de tand des tijds heeft moeten wijken. Slechts 10 km verderop, maar in een andere provincie, ligt landmark nummer drie van vandaag, de Heksenwaag van het prachtige Utrechtse stadje Oudewater. Naast de Heksenwaag is een aardig cafe met terras, waar ze prima cappuccino verkopen! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 113: boerderij Wiltenburg bij Sluipwijk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 112: de toren van het Hooge Huys te Nieuwkoop | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vandaag heb ik 503 km gereden om 3 landmarks te scoren voor 30 punten. In totaal heb ik nu 2939 km gereden voor 23 LM's en 245 punten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LM 109: de Heksenwaag van Oudewater | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 - 28 mei, pinksterweekend plus Een extra lang weekend op stap met Wim Janssen, naar de puntjes van Normandië en Bretange. Klik HIER of op het kaartje voor een verslag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 - 25 juni, een weekend midden Duitsland Een weekend toeren met Steven, Stefan en Cornie. Landmarks zijn bijzaak, Klik HIER of op het kaartje voor een verslag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31 augustus - 14 september, rustig aan, dan breekt het lijntje niet Twee weken landmarks scoren met de Nuovo Falcone. Klik HIER of op het kaartje voor een verslag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In totaal heb ik in deze Landmark Rally 12.198 km gereden en 89 landmarks bezocht, die samen goed zouden moeten zijn voor zo'n 1550 punten. Hier hou ik nog wel een slagje om de arm, omdat ik sommige landmarks niet (goed) op de foto heb kunnen zetten, maar bijvoorbeeld alleen een plaatsnaambordje in de buurt. Anderzijds zou er bijtelling van wat bonus-punten kunnen zijn wanneer ik het verborgen thema goed heb geraden. We zullen zien. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tot mijn verrassing ben ik uiteindelijk als tweede uit de bus gekomen! Niet teveel strafpunten en het thema goed geraden. Als beloning voor m'n inspanningen mocht ik een fraaie beker ontvangen, met Zilveren MGCN-Landmarkrally-penning, een Euro-award en -als enige van de deelnemers- een rood koort ten teken van het juist raden van het thema -de rode draad- en het bezoeken van alle bijbehorende landmarks. Ik ben een tevreden mens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enkele links: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verslag van m'n belevenissen tijdens de Landmark Rally 2009 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor Touring, site van Jan Sybren Boersma, de organisator van de MGCN Landmark Rally | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan Sybren's presentatie van de Landmark Rally 2007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MGCN pagina met de uitslag van de Landmark Rally 2007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Landmark Rally 2007 site van Wim Janssen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Weblog van motorreis met Landmark Rally inslag door Marlinde en Wiel van de Heijden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan Sybren's presentatie van de Landmark Rally 2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Landmark Rally 2005 gelogd door Wim Janssen |