Moto Guzzi Nuovo Falcone, September 22, 2003 Moto Guzzi English
English
Mijn
Nuovo Falcone
Zo zag hij eruit toen ik hem kocht in september 2003.
Moto Guzzi Nuovo Falcone l-h front Elron on my Moto Guzzi Nuovo Falcone
Moto Guzzi Nuovo Falcone speedo
Moto Guzzi Nuovo Falcone engine l-h
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding.
Gebruik de "Terug-knop" van de browser om hier terug te keren.
Moto Guzzi Nuovo Falcone, original tail light & pilion seat
Moto Guzzi Nuovo Falcone engine r-h
Moto Guzzi Nuovo Falcone front brake
My Moto Guzzi Nuovo Falcone, May 5, 2004
My Moto Guzzi N-F on May 5th, 2004
Click for a larger image
Kenmerken:

Eén-cilinder viertakt
88mm x 82mm (b x s)
498cc
20 kW @ 4.800 tpm
6,85:1 compressie verh.
29mm Dell'Orto VHB carburateur

Gewicht: 215 kg
Wielbasis: 1450 mm
Top snelheid: 125 km/h
en hoe hij er nu uit ziet  (augustus 2008)

Wijzigingen, toevoegingen en verbeteringen:

 

 

 

Nadat ik enkele keren de vlotterkamer heb moeten schoonmaken, heb ik tussen tank en carburateur een simpel benzinefiltertje geplaatst.

Niet alleen de brandstof, maar ook de olie kan wel wat reiniging gebruiken. Er zijn diverse manieren waarop een oliefilter in het smeersysteem kan worden opgenoemen. Ik heb gekozen voor een kant-en-klare oliefilter opbouw, die in Duitsland geproduceerd wordt door Gert Holzdeppe. Het is een keurige set, compleet met leidingen, banjo-boutjes en andere aangepaste onderdelen. De montage is simpel en in een kwartiertje gepiept.

 

De oliefilter-opbouw werd compleet met een extra leidinkje naar de cilinderkop geleverd, om de smering van de inlaatklep te verbeteren.

 

 

        

 

 

 

Een zwak punt van de Nuovo Falcone is de nogal onderbemeten oliepomp, zeker na montage van oliefilter en extra olieleiding, kan het smeersysteem wel een oppepper gebruiken. Vaak wordt een aangepaste V7 oliepomp gemonteerd. Ik heb gekozen voor een custom-pomp, geproduceerd door enkele leden van de MGCN. Zoals te zien is zijn de tandwielen zo'n 30% breder dan origineel, waardoor de pomp-opbrengst ca. 1/3 is toegenomen.

 

 

 

 

luchtfilter voor- en na

 

Het "broodtrommel" luchtfilter heb ik door een K & N filter vervangen, vooral uit cosmetische overwegingen, maar de dikke ééncilinder ademt nu ook wat gemakkelijker. De sproeierbezetting van de carburateur moest een ietsje worden aangepast: er zit nu een stationairsproeier no. 53 in i.p.v. no. 45.

Click for a larger view Click for a larger view
Van mijn allereerste motor, een Ural, had ik nog een stel oude leren paktassen overgehouden. Ik maakte dit eenvoudige kofferrrekje om ze aan het Falcoontje te hangen.
De stuurschakelaar kan op den duur de hoge stromen van groot- en dimlicht niet aan, hij wordt te warm, plastic onderdelen en zelfs de soldeerverbindingen smelten. De spanning op de koplamp wordt te laag (minder dan 7,5 V bij de mijne), waardoor de lichtopbrengst uiteraard ook hard achteruitgaat. Dit is nu verholpen door het licht via twee relais te schakelen.
uitgebrande CEV schakelaar
De achterschokdempers en veren verving ik door een setje Hagons. Het achterwiel heeft nu een RVS velg, RVS spaken en verchroomde messing nippels.

De voorveren verving ik door een set progressieve Wirth veren, dit leverde een flinke verbetering van het stuurgedrag in hobbelige bochten.
Enkele links:
In 2009 hoop ik weer veel mooie kilometers te rijden in de MGCN Landmark Rally
In 2007 reed ik een deel van de MGCN Landmark Rally met mijn Nuovo Falcone.
Verkoop foldertje van toenmalig Moto Guzzi importeur Willy van Gent
Pagina 1    (pdf - 204 kb)
Pagina 2    (pdf - 261 kb)
Moto Guzzi Tipo Normale
Duitse site over Moto Guzzi Singles
Der Falcone-Club
Moto Guzzi Nuovo Falcone drawing
RealClassic.co.uk over de Moto Guzzi Nuovo Falcone
Paul Friday's Moto Guzzi Nuovo Falcone
Paul Friday's Nuovo Falcone site
inclusief een Nuovo Falcone onderdelen lijst
la Nuovo Falcone, info pagina in het Frans
picture: guzzitreff.de
Duitse Moto Guzzi Nuovo Falcone site: foto's, forum, chat en veel meer
GuzziTreff - Nuovo Falcone
Moto Guzzi Sahara logo
Rijtest Moto Guzzi Nuovo Falcone Sahara


Verslag van mijn (mislukte) trip naar de Guzzi Classics meeting in Perk, België, 2008.


Verslag van mijn reis door Europa in September 2009.



Verslag van mijn reis naar Italië in September 2007.


Foto's van het MGCN Klassieker Kampeerweekend 2009.

 

MGCN KLassieker Kampeerweekend 2008
Foto's van het MGCN "KLassieker Kampeerweekend", Aug. 29, 30 & 31, 2008.
Foto's van het MGCN "KLassieker Kampeerweekend", Aug. 31 - Sept 2, 2007.
Foto's van het MGCN "KLassieker Kampeerweekend", Sept 8, 9 & 10, 2006.
Nuovo Falcone engine drawing
Italiaanse Nuovo Falcone internet groep, met veel foto's, informatie en links
Il gruppo "New Falcon"
Click for online workshop manual
Online N-F werkplaats handboek (Italiaans) (pdf)
pags. 1 - 45 pags. 45 - 90
Moto Guzzi Nuovo Falcone wiring diagram
Online Nuovo Falcone bedradingsschema in kleur
door Carl Allison
plus informatie & links
Foto's van mijn Moto Guzzi Superalce
plus informatie & links
Foto's van mijn Moto Guzzi V7 850 California
plus Galletto informatie & links
Foto's van mijn trieste Moto Guzzi Galletto
mijn Moto Guzzi California II - Moturist P1 spannetje
HMI logo
Noord-Nederlandse Italiaanse motor-specialist;
bron van (klassieke) Moto Guzzi onderdelen.
HMI Moto
Moto Guzzi Club Nederland
Moto Guzzi specialist, met een behoorlijke voorraad Nuovo Falcone onderdelen
Teo Lamers
TLM logo
Moto Guzzi V-twin moving pistons
Wim Meijer's Moto Guzzi Database
(nu deel van de Moto Guzzi Club Nederland website)
Moturist logo
mijn site over Moturist zijspannen met hoog Moto Guzzi gehalte!
the English version of this page
send me a message
Pagina opgezet: 10 oktober 2003
Laatste update: 10 november 2009
English