Click here for the English version of this page | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na 21 jaar is mijn ouwe nieuwe Guzzi wel aan een grote opknapbeurt toe. In oktober 2002 was de combinatie in werkelijk deplorabele toestand. Naast roest op verchroomde en gelakte delen over de gehele fiets kunnen we van boven naar onder, voor naar achter en links naar rechts de volgende makkes vaststellen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
olie-temperatuur-meterhuis is afgebroken zadeldek is gescheurd en polyether vulling ingesneden stuurdemper bevestiging is afgebroken startmotor weigert carburateurs zijn vergumt blok heeft geen compressie oliekering achter het vliegwiel lekt koppeling plakt voorband lekt en is vierkant voorremmen blijven hangen oliekering in het cardanhuis lekt achterband is vierkant uitlaten zijn verrot zijspan-spatbord is gescheurd accu is verrot |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verder zijn de flexibele remleidingen aan vervanging toe, en mag het hele remsysteem wel gereviseerd worden. De lak op tank, spatborden en zijdeksels is beschadigd, deze delen moeten opnieuw gespoten worden (welke kleur???), de zijspanbak is stoffig, maar nog OK, ik wil hem echter in dezelfde kleur hebben als de rest van de motor. De lak op het frame van de motor gaat nog wel, maar moet worden bijgewerkt. De middenbok en achtervork moeten wel opnieuw worden gecoat. Dan wil ik tevens de vercadmiumde delen van de zijspanbevestiging laten poedercoaten. Het zijspanchassis en de schokbrekers achter en van het zijspan moeten gespoten. Vrijwel alle verchroomde delen zijn door roest aangetast. Een deel kan met een flinke poetsbeurt worden opgeknapt, een ander deel moet opnieuw worden verchroomd of vervangen. Veel aluminium van blok en versnellingsbak is gecorrodeerd en heeft lelijke witte plekken. Wie weet helpt een goede boen-beurt met de staalborstel, misschien laat ik het parelstralen, daar moet ik nog even over nadenken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu ik toch bezig ben wil ik het span ca. 80mm smaller maken en de bevestiging op een paar punten verfraaien (het zit allemaal wel goed vast, maar niet overal even elegant). De originele koffers wil ik vervangen door leren “NATO” tassen en dus moeten ook de kofferrekken vervangen of aangepast. Het belangrijkst zijn uiteraard de revisie van blok en koppeling. Ik weet nog niet zeker of ik dat zelf ga doen (wel zo leuk) of dat ik het ga uitbesteden. Misschien kan ik een soort tussenweg vinden met een bevriende Guzzi dealer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lees hier mijn topic op Motor-Forum over de restauratie van mijn span | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klik de foto's voor een grote afbeelding. Gebruik de "BACK" knop van de browser om hier terug te keren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 Februari 2008, uitlijnen van het zijspanframe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 Februari 2008, het bakje zit, nu nog het voorspatbord en wat klein spul | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 Februari 2008, klaar voor de eerste proefrit | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 Februari 2008, voor het eerst op 3 wielen naar buiten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 Februari 2008, de klus is zo goed als klaar, alleen het bagagerekje ligt nog bij de verchromer en vroeger of later zal ik nog wel een stel koffers monteren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klik hier voor mijn Moturist eigenaars pagina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lees hier over de modificaties aan mijn span | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Click here for the English version of this page | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOME | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
START | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||