Begin
juni 2010 kocht ik deze Saroléa 36A, 350 cc zijklepper uit
1936.
Al jaren hield ik m'n ogen open voor een knappe voor-oorlogse
Saroléa, vooral omdat mijn vader ooit een machine van dat
roemruchte
Belgische merk heeft gehad. Goede voor-oorlogse Saroléas
zijn in
noord Nederland dun gezaaid en toen ik dit exemplaar te koop tegenkwam,
heb ik vrij snel besloten het machientje te kopen. De motor verkeert in redelijke staat, ziet er netjes uit, maar is niet helemaal correct. Zo is de handbediening van de vierversnellingsbak nogal raadselachtig,. Tot 1936 werd het type A uitgerust met een handgeschakelde drie-bak, vanaf '36 met een voetbediende vier-bak. Ook de koplamp en de uitlaatdemper zijn niet origineel. Verder heeft de machine geen remlicht of claxon, waardoor de inzetbaarheid in het verkeer nogal twijfelachtig is. Ook mechanisch zijn er wat probleempjes; de compressie is slecht en de koppeling plakt, waardoor de machine momenteel zeer moeilijk te berijden is. Het is mijn bedoeling op deze pagina een soort blog bij te houden van het opknappen van deze motorfiets, volgens het principe "al doende leert men" |
||
Enkele
gegevens: motor: 1 cilinder - viertakt cilinderinhoud: 349 cc boring x slag: 75 x 79 mm compressie: 4,75 : 1 klepsturing: zijkleppen vermogen: 9 Bhp carburateur: AMAL 74/022 ontsteking: accu-bobine vervroeging: handbediend versnellingen: Saroléa 4 versnellings-bak koppeling: meerv.platen in oliebad electr. inst.: 6 Volt benzinetank: 13 liter olietankinh.: 1,6 liter gewicht, leeg: 125 kg banden: 26 x 3.50 radstand: 1,37 m Enkele onderhouds-gegevens: klepspeling: inlaat: 0,05 mm uitlaat: 0,10 mm ontstekingstijdstip: 8 grd of 0,5 mm voor bdp statische ontsteking (volledig laat) bougie - 18mm schroefdraad: NGK A6 of NGK AB6 (zelfde bougie andere sleutelwijdte), of Bosch M7AC |
||
"Sellerie Belge" | ||
voetschakelmechanisme ontbreekt | de carburateur van rechts en van links gezien | |
na het opschonen van de bedrading is starten nu een makkie | ||
Helaas heb ik bij m'n eerste wat langere rit meteen al het originele achterlichtje verloren. Voorlopig heb ik het vervangen door een Bosch reproductie, die redelijk overeenkomt met het origineel. Om een beetje veilig aan het moderne verkeer te kunnen deelnemen heb ik een remlicht gemonteerd m.b.v. een LED-lampje van Beck Electronika dat een goede lichtopbrengst heeft bij een zeer laag elektriciteitsgebruik. | ||
Enkele links: | ||
la Maison Saroléa zeer veel informatie over veel modellen (Frans) | ||
les Motos Belges: Saroléa zeer veel informatie over veel modellen (Frans) | ||
Motorrad
Wiki - Saroléa 34A - 1934 veel (technische) informatie, o.a. versnellingsbak revisie (Duits) |
||
het Huis Saroléa pagina van de club "Oude Motoren Galder" (Nederlands) | ||
Saroléa 350 kopklepper uit 1951 technische info over de 350 (Engels en Zweeds) | ||
A La Belle Epoque, Saroléa forum (Frans) | ||
Nieuw geproduceerde Saroléa onderdelen (Frans) | ||
Artikel over het Saroléa programma van 1934 (Frans) | ||
Saroléa
Tour 2010
Rondrit voor Saroléa Motoren, 24 oktober 2010, Berlare, België |
||
Sarléa
Evenement, Oktober 2009, Berlare Deze site geeft een verslag, veel foto's, informatie, links etc. |
||